2020 № 1 (128) февраль

Context-problem-solving Approach to Learning Physics as a tool for Improving Learners’ Comprehension of Instructional Material and their Career Guidance

The article deals with some theoretical aspects referring to the issue of learners’ comprehension of the instructional material and states that it can be achieved only through a comprehensive approach. The learning process should be based on new technologies with the main focus on acquiring special skills that can help learners to make own decisions and equip them with knowledge of ways and techniques for acting independently. The problem-solving process is the best way to cope with the above specified problems.

Technological Approach in the Implementation of the Model for Improving Managerial Competencies of Officers in of Professional Development

The article examines the structure of pedagogical technologies, their characteristics, sources and elements. The author argues that the very ideas of pedagogical technologies, as well as the development of their content and classification, were a response to the need of society for a clearly defined result of origin and the need for repeated repetition of the same actions, both by different teachers and with different students. Also, in the course of the study, the classification of pedagogical technologies was studied based on their instrumentally significant and essential properties.

The Art of Parenting, or Fictional School Stories

The article is devoted to the problem of generalization and presentation of the experience of teachers in the field of education of a growing person. The purpose of the publication is to uncover the value-semantic basis of the educational activity of a teacher, class teacher, emphasize the priority of a sensitive, meaningful, informal attitude of a teacher to his pupils. Main objectives: to focus on the holistic nature of professional experience in the field of education, the need for its systematic analysis without losing the individual author’s position as a teacher.

Collective and Individual Social Projects in the Process of Students’ Training: Implementation Practice

The relevance of using social projects in the process of students’ training is due to the fact that active interaction in the “student-social environment”, “student-teacher”, “student-student” modes in collective and individual social projects enables each student to develop systemic and critical thinking, team-work skills and leader qualities, as well as communication and intercultural interaction skills.

Image of a Teacher

The issues of training bright, original, creative teachers for secondary and higher schools are still relevant. Teachers, methodologists, and teachers develop and successfully introduce various approaches, technologies, methods and techniques into the educational process aimed at improving the quality of training of graduates of pedagogical universities, and meeting their professional and personal qualities with the rapidly changing requirements of the time. These actions are bearing fruit.

Обучение иноязычной коммуникации с опорой на родной язык

Овладение иностранным языком осуществляется в отрыве от естественной среды общения и восприятие иноязычной культуры у студентов происходит через призму родного языка. Пытаясь говорить на неродном языке, студенты неязыковых специальностей допускают значительные ошибки в построении предложений, которые искажают смысл их высказывания. В статье рассматривается проблема неготовности студентов выражать собственные мысли на иностранном языке. Основной проблемой овладения иноязычной речью является трудность в изучении студентами грамматики английского языка.

Повышение качества управления образовательными организациями посредством деятельности общественно-профессионального института менторства

Повышение качества управления образовательными организациями — ключевая задача, стоящая перед руководителями образовательной организации в рамках достижения целевых ориентиров государственной политики в области образования. Поэтому особую актуальность приобретает развитие профессиональных компетенций руководителей в контексте непрерывного образования. В статье представлен подход повышения качества управления образовательными организациями посредством деятельности общественно-профессионального института менторства как ресурса непрерывного образования.

Деятельность объединенных профессиональных сообществ в специальном и инклюзивном образовании: развитие методической компетентности педагогов

В статье рассматриваются необходимые условия организационного и научно-методического сопровождения деятельности профессиональных сообществ педагогических работников, обеспечивающие значительные позитивные изменения сформированности их методической компетентности в сфере образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья.

Формирование математической функциональной грамотности

Статья посвящена содержанию функциональной грамотности в образовании и одному из ее направлений — математической функциональной грамотности. Обоснованы особенности компонентов функциональной грамотности. Прежде всего, способность человека адаптироваться к окружающей среде. Представлены методические инновации для формирования математической функциональной грамотности в современных условиях развития отечественного образования с учетом международных исследований.

Воспитательный потенциал иноязычного образования в условиях внеурочной деятельности

Цель статьи — представить проблемный анализ параметров коммуникативной, лингвострановедческой и социокультурной компетенций личности обучающихся в условиях внеурочной деятельности. С позиций персонализации иноязычного образования, предусматривающего усиление практико-ориентированной составляющей процесса обучения иностранным языкам и его направленности на развитие, внеурочная работа как раз и может выступить в качестве предмета исследования в аспекте сохранения национальной и региональной самобытности.

Copyright © 1999-2014 "Сибирский учитель"
Сайт поддерживается по заказу Новосибирского института повышения квалификации и переподготовки работников образования в Областном центре информационых технологий и является участником Новосибирской открытой образовательной сети