Взгляды П.П. Блонского на развитие личности ребенка и на проблему одаренностиИсследования П. П. Блонского, одного из основоположников педагогической и психологической отечественной науки, являются актуальными и в наше время. В статье рассмотрены его взгляды на проблему одаренности и на особенности так называемых трудных школьников. Ключевые слова: развитие личности, одаренность, трудные школьники, комплексное изучение ребенка, социализация, индивидуализация обучения. Faina L. Ratner, doctor of pedagogical sciences, professor, German Language Department, Institute of Language, Kazan (Volga region) Federal University, Kazan, e-mail: Faina.ratner@ksu.ru The Development of the Child's Personality and Talents: Pavel Blonsky views on the Issue of Giftedness The studies of Pavel Blonsky, one of the founders of the Russian pedagogical and psychological science, are relevant even in our time. In the article we discuss his views on the issue of giftedness and describe some features of the so-called difficult students. Keywords: personal development, giftedness, difficult students, a comprehensive study of a child, socialization, individualization of learning. Сайт поддерживается в Новосибирском институте повышения квалификации и переподготовки работников образования и является участником Новосибирской открытой образовательной сети |