Различия в латеральной асимметрии и личностных особенностях одаренных подростковВ ходе исследования, выполненного в русле личностного подхода к проблеме детской одаренности, установлено, что математически одаренные подростки отличаются признаками правосторонней латеральной асимметрии. Внутри популяции математически одаренных подростков, девочки имеют более высокие показатели по креативности и эмоциональной реактивности и более низкие по интеллектуальному потенциалу, чем мальчики. Ключевые слова: латеральная асимметрия, личностные особенности, одаренность, одаренные подростки. Sergey G. Plotnikov, researcher, Scientific and Methodological Department of Inclusive Education, Novosibirsk Teachers’ Upgrading and Retraining Institute, senior lecturer, Psychology Department, Siberian Institute of Management, Novosibirsk; e-mail: plotnikow@mail.ru V. Yu. Soloviev, fifth-year student, Siberian Institute of Management, Novosibirsk; e-mail: soloviev-v@mail.ru Eugenia A. Kolesnikova, fifth-year student, Siberian Institute of Management, Novosibirsk; e-mail: jenia-04@mail.ru Gifted Adolescents: Differences in Lateral Asymmetry and Personality Characteristics In a study performed in line with the personal approach to the problem of children's giftedness, it was found that mathematically gifted adolescents possessed different signs of right-lateral asymmetry. Within a population of mathematically gifted adolescents, girls had higher rates for creativity and emotional reactivity and lower intellectual potential than boys. Keywords: lateral asymmetry, personality characteristics, giftedness, gifted adolescents. Сайт поддерживается в Новосибирском институте повышения квалификации и переподготовки работников образования и является участником Новосибирской открытой образовательной сети |