Педагогическая одаренность как источник профессионального мастерства учителяВ статье предлагается разработанная автором общая модель одарённости. С учетом ортогонального подхода к построению структуры личности В. В. Рыбалки предлагается модель педагогической одаренности, состоящая из таких компонентов как педагогические способности, педагогическая креативность, интеллектуальные способности, педагогическая направленность. Ключевые слова: одаренность, педагогическая одаренность, педагогические способности, педагогическая креативность. Elena E. Antonova, doctor of pedagogical sciences, professor, head of the Pedagogy Department, Zhitomir State University named after Franko Ivan, Zhitomir, Ukrane; e-mail: antonova_elena_@mail.ru Teaching Giftedness as a Source of Teacher's Professional Skills Development In the article, we present our general model of giftedness, consisting of one core and some factors affecting the level of appearance (realization) of the basic components of the core. Taking into account an orthogonal approach to the structure of personality by V. Rybalka, we have proposed pedagogical model of giftedness, consisting of components such as teaching abilities, pedagogical creativity, intellectual abilities, pedagogical orientation. Keywords: giftedness, educational giftedness, pedagogical skills, pedagogical creativity. Сайт поддерживается в Новосибирском институте повышения квалификации и переподготовки работников образования и является участником Новосибирской открытой образовательной сети |